Najib Dalam Ketakutan! Saksi Utama RM2.6 Billion Larikan Diri Selama 3 Tahun Kini Tampil Bongkarkan Segala-Galanya




BEKAS pengarah SRC Internati0nal, Sub0h Md Yassin menyerah diri kepada pihak berkuasa Malaysia awal minggu ini selepas tiga tahun melarikan diri.

Sub0h, yang sedang diburu bersama bekas pengarah urusan SRC Internati0nal Nik Nik Faisal Ariff Kamil dan ahli perniagaan L0w Taek Jh0 atau Jh0 L0w, kembali ke Malaysia pada minggu lepas.

Beliau ditahan 0leh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan kenyataannya diambil.

“Dia menyerah diri kepada SPRM,” kata sumber kepada The Malaysian Insight tetapi enggan mendedahkan maklumat lanjut.

Bagaimanapun, The Malaysian Insight difahamkan bahawa SPRM menghubungi Sub0h dan memintanya membantu siasatan. Sub0h menghilangkan diri pada 2015 di kemuncak siasatan terhadap skandal SRC.

Beliau pada masa itu dipercayai bersembunyi di Ind0nesia, Thailand dan New Zealand.

Sumber berkata Sub0h, Nik Faisal dan Jh0 L0w adalah saksi penting dalam penyiasatan terhadap SRC Internati0nal serta “derma” RM2.6 bili0n yang disalurkan ke dalam akaun Najib Razak.

Sub0h dan Nik Faisal pemegang saham Gandingan Mentari Sdn Bhd, iaitu salah satu daripada dua syarikat yang didakwa memindahkan RM42 juta dari SRC Internati0nal ke dalam akaun Najib.

Nik Faisal didakwa berkawan rapat dengan Jh0 L0w dan bertindak sebagai 0rang tengah antara syarikat pembinaan UBG Berhad, 1Malaysia Devel0pment Berhad (1MDB) dan Petr0Saudi bagi penyaluran AS$260 juta yang diselewengkan daripada 1MDB pada 2010 untuk membeli saham dalam UBG.

Ketika SRC disiasat pada 2015, SPRM mengeluarkan kenyataan meminta bantuan Sub0h, Nik Faisal dan Jh0 L0w.

Siasatan terhadap SRC tiba-tiba berakhir setahun kemudian apabila Najib yang ketika itu perdana menteri membubarkan pasukan khas yang sedang menyiasat skandal itu.

Bekas peguam negara Abdul Gani Patail yang ketika itu mengetuai pasukan khas berkenaan dipecat dan digantikan dengan M0hamed Apandi Ali yang kemudiannya membersihkan nama Najib daripada sebarang salah laku berkaitan 1MDB pada 2016.

Siasatan terhadap SRC yang merupakan anak syarikat 1MDB dibuka semula selepas Pakatan Harapan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 sekali gus membentuk kerajaan baharu.

Sejak itu, Najib dan isterinya, R0smah Mans0r dis0al siasat SPRM. P0lis juga menyerbu premis yang dikaitkan dengan Najib dan merampas 35 beg berisi RM114 juta, 37 beg berisi barang kemas dan 284 beg tangan berjenama mewah.

SPRM dua hari lalu mengeluarkan kenyataan rasmi meminta Nik Faisal dan Jh0 L0w tampil untuk dis0al siasat. Waran tangkap juga dikeluarkan terhadap mereka.

Difahamkan peguam Jh0 L0w sudah menghubungi SPRM tetapi agensi anti rasuah itu memberitahu mereka lebih berminat untuk bercakap dengan ahli perniagaan berkenaan.

Sumber memberitahu The Malaysian Insight, pasukan petugas SPRM telah berjumpa Peguam Negara T0mmy Th0mas semalam untuk memberi taklimat mengenai perkembangan terkini siasatan.

Semalam, Perdana Menteri Dr Mahathir M0hamad mengumumkan Jh0 L0w akan ditangkap kerana pembabitannya dalam skandal 1MDB. Tambah Dr Mahathir, Jh0 L0w kini berada di luar negara dan Malaysia tidak membuat perjanjian ekstradisi dengan negara itu.

Dr Mahathir tidak menamakan negara tersebut tetapi menurut sumber, kedua-dua lelaki yang diburu SPRM itu berada di China. – 9 Jun, 2018.

Sumber: HelangMerah




Anda suka tak dengan pos ini?
0 komen untuk "Najib Dalam Ketakutan! Saksi Utama RM2.6 Billion Larikan Diri Selama 3 Tahun Kini Tampil Bongkarkan Segala-Galanya"

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.