`Jutawan Lembu` Hanya Bersek0lah Sehingga Darjah 6 (12 Tahun). Umur 18 Tahun Memiliki 300 Ek0r Lembu Dan Kini Telah Bergelar Jutawan (4 Gambar)



        Siapa sangka lelaki berusia 33 tahun ini yang memper0leh pendapatan lebih RM1 juta hasil jualan lembu tahun lalu hanya bersek0lah sehingga darjah enam.


        Itulah yang dibuktikan Saip0l Azmir Zainuddin hasil kerja keras dan ketekunannya memulakan ternakannya dengan hanya seek0r lembu.

        “Walaupun berhenti sek0lah lebih awal daripada rakan lain, ia tidak mematahkan semangat saya untuk berjaya kerana itu impian sejak kecil,” katanya.

        “Saya tak sek0lah pun bukan saja-saja tapi kerana mahu bekerja sebagai buruh binaan membuat rumah,” katanya.

        Katanya, dengan gaji pertama sebanyak RM750 sebulan, dia membeli seek0r anak lembu berharga RM450 untuk diternak dan dibiakkan.

        “Sejak itu, setiap kali dapat gaji bulanan saya akan beli seek0r anak lembu. Hasilnya, pada usia 18 tahun saya berjaya memiliki 300 ek0r lembu.

        “Sepanjang temp0h itu, saya dengan bantuan ayah (Zainuddin Mat Yatim, 69,) menternak dan menjual lembu kepada penduduk kampung.



        “Duit yang saya dapat hasil jualan lembu saya simpan kerana impian saya untuk memiliki ladang ternakan sendiri,” katanya ketika ditemui di ladangnya di Kampung Endah, Banting, Selang0r, baru-baru ini.

        Penerima Anugerah Peladang Jaya Peringkat Kebangsaan sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2015 itu yang sudah berumah tangga dan memiliki lima cahaya mata b0leh berbangga dengan kejayaannya apabila kini mempunyai 700 ek0r lembu, 150 ek0r kambing dan 30 ek0r kerbau.

        Anak keenam daripada tujuh beradik itu dianggap sebagai jutawan lembu kerana berjaya memper0leh pendapatan lebih RM1 juta hasil jualan tahun lalu terutama menjelang Aidiladha.

        Saip0l Azmir berkata, ketika berusia 19 tahun, dia mula menjual lembu secara serius dan sudah memiliki kenderaan dan rumah sendiri sebelum mendirikan rumah tangga, setahun kemudian.

        “Saya kemudian buat pinjaman dengan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) sebanyak RM100,000 melalui Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kuala Langat bagi mengembangkan perniagaan.

        “LPP dan PPK Kuala Langat juga banyak membantu saya dari segi pasaran dan pr0m0si ke seluruh negara. Selain itu, jualan juga dilakukan melalui media s0sial seperti WhatsApps dan Faceb00k,” katanya.

        Menurutnya, selepas beberapa tahun mengumpul wang hasil jualan lembu, dia membeli tanah seluas lebih 0.8 hektar untuk menempatkan ternakannya.

        “Kebanyakan lembu di sini baka tempatan, bukan diimp0rt dari mana-mana negara. Sambutan sangat menggalakkan terutama apabila tiba musim k0rban.


        “Saya akan pastikan ternakan sihat dan tidak berpenyakit sebelum dijual kerana tidak mahu pelanggan menghadapi masalah. Lembu di sini juga ditandakan supaya pembeli tidak rasa tertipu ketika ia dihantar ke destinasi mereka kelak.

        “Biasanya lembu yang mengalami masalah kesihatan akan saya kuarantin bagi mengelak ia berjangkit kepada ternakan lain,” katanya.

        Dia yang juga Ahli Jemaah Pengarah Peladang Muda PPK Kuala Langat dan mempunyai enam pekerja berjaya membina sebuah kandang fidl0t yang b0leh memuatkan sehingga 500 lembu.

        “K0s infrastruktur k0mpleks kandang dan ladang rumput napier saya berjumlah RM500,000 dan sudah ber0perasi sepenuhnya.

        “Ini memberi petanda p0sitif kepada saya untuk terus bergerak maju pada masa depan.

        “Saya juga menawarkan kursus ternakan kepada mereka yang berminat. G0l0ngan muda b0leh mengambil kesempatan ini untuk memulakan pr0jek ternakan masing-masing,” katanya






Sumber: Harian Metro


Anda suka tak dengan pos ini?
2 komen untuk " `Jutawan Lembu` Hanya Bersek0lah Sehingga Darjah 6 (12 Tahun). Umur 18 Tahun Memiliki 300 Ek0r Lembu Dan Kini Telah Bergelar Jutawan (4 Gambar)"

Tahniah atas kejayaan beliau dan boleh dijadikan icon pada muda belia kini

Kene usha kuat dan pandai berjimat

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.