Kuruskan badan dengan khasiat teh hijau

Pelbagai khasiat dan manfaat dari secawan teh hijau



khasiat teh hijau
Pengamal-pengamal perubatan tradisional terdahulu dan juga hasil penyelidikan saintifik dari para pengkaji terkini kerana mengetahui bahawa setiap satu daripada teh dari pokok teh (Camellia sinensis) adalah baik untuk kesihatan kita,dan teh hijau, khususnya kerana antioksidan yang kuat dan keupayaannya untuk melawan penyakit dan banyak lagi manfaat-manfaat lain.

Berikut adalah beberapa manfaat teh hijau untuk kesihatan fizikal, mental, dan emosi kita.Teh hijau sebenarnya boleh melawan dan melindungi kita daripada pelbagai penyakit-penyakit yang kronik.Antara penyakit yang mampu dihindari dengan amalan meminum teh hijau ialah:


  1. kanser
  2. kencing manis
  3. IBS
  4. Crohn
  5. PCOS
  6. Alzheimer
  7. Parkinson
  8. ketidaksuburan
  9. penuaan pra-matang
  10. obesiti
  11. osteoporosis dan penyakit jantung


Satu lagi faedah antioksidan yang berada didalam teh hijau adalah kemampuan mereka untuk mengelakkan tekanan oksidatif dan keradangan kronik gred rendah.Kurangkan tahap stress oksidatif anda dengan meminum 1-2 cawan teh hijau setiap hari.




Faedah antioksidan teh hijau


Teh hijau penuh dengan antioksidan yang mujarab sebenarnya.Faedah antioksidan teh  hijau adalah dengan memberi perlindungan(mencegah) yang kuat terhadap penyakit (seperti kanser, penyakit jantung, kencing manis, dan artritis reumatoid), dan pembalikan tanda-tanda penuaan yang ketara (seperti kedutan dan kehilangan kekenyalan kulit dan ketegasan) yang dihadapi oleh kita di dalam cermin setiap pagi .

Salah satu antioksidan teh hijau - EGCG ('Epigallocatechin gallate') - adalah jauh lebih kuat daripada vitamin C dan E, menyediakan lebih perlindungan antioksidan dalam satu hidangan daripada banyak makanan terkenal kerana sifat antioksidan yang tinggi, seperti strawberi, brokoli, dan bayam.


Teh  hijau perlindung kanser prostat dan penyakit lain


Teh hijau mungkin memberikan perlindungan dari kanser prostat.Hasil penyelidikan telah menunjukkan bahawa sifat-sifat anti radang yang terkandung didalam teh hijau yang boleh menghalang pertumbuhan tumor prostat,dan dengan meminum teh hijau secara teratur boleh melindungi anda daripada mendapat penyakit ini terus sama sekali.

Polifenol yang kuat (antioksidan) yang terdapat didalam teh hijau boleh mengurangkan risiko kanser paru-paru.Hanya satu cawan teh hijau setiap hari dengan ketara boleh mengurangkan peluang untuk mendapat penyakit kanser paru-paru untuk perokok.(untuk bukan perokok, risiko adalah 5 kali lebih kecil, dan untuk perokok, risiko adalah 13 kali lebih kecil). Ingat, walaupun teh hijau boleh bertindak sebagai perlindungan terbaik terhadap kanser paru-paru,tetapi adalah bagus untuk berhenti merokok terus sahaja.

Juga,jika anda alergi kepada kafein, perlu diingat bahawa teh hijau (seperti setiap teh lain) tidak mempunyai kafein,jadi meminum sejumlah yang tinggi teh hijau berpotensi untuk menghilangkan kesan alergi atau alahan kafein pada anda(sakit kepala, cepat marah, keresahan, insomnia, dan lain-lain).
teh hijau untuk masalah berat badan

Teh hijau juga boleh menguruskan badan


Masalah berat badan: Obesiti adalah salah satu masalah terbesar dan mencabar pada hari ini.Gaya hidup yang tidak aktif,digabungkan lagi dengan keinginan untuk makanan ringan dan minuman yang membawa kepada beberapa kaitan obesiti seperti komplikasi seperti penyakit jantung, apnea tidur, kencing manis, darah tinggi dan lain-lain di seluruh dunia. Untuk memerangi raksasa ini, kita pasti perlu untuk menggabungkan teh hijau dalam diet harian kita.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, teh hijau mempunyai anti-oksidan semulajadi yang terkandung di dalamnya,dikenali sebagai polifenol catechin.Malah,teh hijau mengandungi sepuluh kali jumlah anti oksidan yang boleh kita didapati dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.

Walaupun pada mulanya ia adalah dari negara china,teh hijau kini telah menjadi sangat popular di seluruh dunia. Pelbagai makanan kesihatan, minuman, makanan tambahan dan kosmetik kini sedang dihasilkan dengan ekstrak teh hijau.Beberapa kajian perubatan dan saintifik yang dijalankan di seluruh dunia untuk menentukan manfaat kesihatan jangka panjang teh hijau,dan ia telah didapati dari data yang dikumpul dimana orang yang selalu meminum teh hijau secara teratur mempunyai risiko yang lebih rendah untuk mendapat penyakit jantung dan juga kanser.Berbanding dengan teh biasa,teh hijau tidak mempunyai kurang kafein.


Petua: Untuk mendapatkan rasa dan khasiat yang terbaik daripada secawan teh hijau,di cadangkan anda minuman dari daun teh sendiri daripada menggunakan beg teh.Ini bukan sahaja memberikan rasa tetapi juga membolehkan pembebasan lebih pada anti oksidan ke dalam cawan anda.


Mengapa anti oksidan baik untuk kita?


Molekul tertentu yang dikenali sebagai radikal bebas dihasilkan apabila badan kita memecahkan makanan atau disebabkan merokok atau minum.Radikal bebas menyerang sel-sel yang sihat di dalam badan dan membawa kita kepada beberapa masalah termasuk penuaan.Anti oksidan adalah bahan-bahan tertentu yang melindungi sel-sel kita daripada kerosakan yang dilakukan oleh tindakan radikal bebas.

Para saintis telah mengenal pasti enam catechin yang berbeza dalam teh hijau, salah satunya adalah epigallocatechingallate (EGCG).EGCG dalam teh hijau meningkatkan kadar metabolisme di dalam badan manusia, yang bermakna bahawa ia semakin hebat tahap pengoksidaan lemak dan kadar di mana badan anda menjadi makanan ke dalam kalori, yang seterusnya kehilangan berat badan bantuan. Teh hijau mengurangkan lemak badan dan kembung perut, manakala detoksifikasi badan dan menekan nafsu memakan makanan terlalu cepat. Membolehkan dengan sifat diuretik, ia juga menghilangkan air yang berlebihan dan dengan itu mengurangkan berat badan yang berlebihan. Oleh itu, minum teh hijau setiap hari benar-benar dapat membantu anda dalam perjalanan berat badan anda.

Nafas segar: Nafas berbau, juga dikenali sebagai halitosis,adalah satu masalah yang bukan senang untuk menangani.Ia disebabkan oleh beberapa faktor lain,tetapi teh hijau boleh membantu mengatasi masalah ini.

Manfaat teh hijau termasuk keupayaan untuk menghalang pertumbuhan bakteria dan virus yang menyebabkan penyakit pergigian(didalam mulut anda).Ia juga membantu dalam melambatkan pertumbuhan bakteria yang membawa kepada nafas berbau.Apa yang anda perlu lakukan adalah membasuh/berkumur mulut anda dengan teh hijau yang pekat (1 beg teh dalam 1 cawan air),dan ini akan menyegarkan mulut anda dengan serta-merta.

Ia juga membantu dalam mengurangkan sebarang keradangan pada gusi Anda boleh sama ada membuat pes daun teh hijau atau anda juga boleh membuat ubat gigi pada diri anda sendiri,Ini bukan sahaja akan membantu mengurangkan keradangan gusi, tetapi juga akan menghalang pertumbuhan plak pada gigi anda.

Mengurangkan kolesterol: Tahap kolesterol yang tinggi di dalam badan boleh menimbulkan risiko berbahaya kepada kesihatan anda, terutamanya bahawa penyakit kardiovaskular dan strok. Teh hijau mengandungi tanin yang diketahui boleh mengurangkan kolesterol secara semula jadi di dalam badan. Tanin membantu dalam mengurangkan tahap LDL (lipoprotein berketumpatan rendah) kolesterol dalam badan. LDL dikenali sebagai "kolesterol jahat" kerana ia boleh menyebabkan plak di arteri, sehingga menyebabkan penyumbatan. Ini merupakan satu lagi salah satu kelebihan teh hijau.

Selain itu, kajian saintifik telah menunjukkan bahawa catechin mengurangkan penyerapan kolesterol dalam usus, seterusnya membantu dalam mengurangkan masalah kolesterol tinggi. Oleh itu, kita boleh mengatakan bahawa teh hijau membantu dalam menjaga kesihatan jantung anda. Sudah tentu, untuk mengekalkan kolesterol anda di cek, anda juga perlu mengelakkan makanan kolesterol tinggi sebagai tambahan kepada minum teh hijau secara teratur.

Kulit yang sihat: Beberapa kajian telah dijalankan untuk kesimpulan positif yang berkaitan dengan manfaat teh hijau untuk kulit.

Kita semua tahu bagaimana anti oksidan benar-benar memberi manfaat kepada kulit kita.Teh hijau mempunyai beberapa ciri-ciri yang membantu anda untuk mencapai kulit yang berseri serta sihat,dan faedah-faedah ini boleh diperolehi daripada meminum dan juga mengunakan teh hijau secara luaran.Produk kosmetik yang mengandungi teh hijau adalah 1 contoh dan juga pilihan yang terbaik kerana produk ini boleh mengurangkan kerosakan kulit akibat dari sinara uv matahari.Teh hijau melindungi daripada sinar uv dengan tindakannya sebagai radikal bebas dan juga mengurangkan keradangan.Polyphenols yang terkandung didalam teh hijau juga mampu untuk melambatkan kemunculan tanda-tanda penuaan.

Dengan mencampurkan 100 gm teh hijau dan setengah liter air dan dibiarkan selama 30-40.Kemudian ambil dan jadikannya seperti mask dimuka anda,ini boleh menyegarkan muka anda akibat keletihan pada siang hari dan ianya juga untuk merawat ruam-ruam kecil, luka dan parut jerawat dimuka anda.

Daun teh hijau juga boleh digunakan sebagai penghilang kekotoran secara lembut. Dengan campurkan 3 sudu yogurt dan 1 sudu teh hijau,sapukan dengan perlahan-lahan pada tempat kotoran,biarkan ia kekal selama 5 minit.Kemudian basuh dengan air suam. 

Rambut sihat: Teh hijau dikenali untuk menghalang pertumbuhan DHT (dihydrotestosterone),dimana ianya menghalang dari berlakunya keguguran rambut. Kandungan didalam teh hijau bertindak balas dengan testosteron dan memastikan jumlah testosteron didalam darah seimbang supaya ianya tidak bertindak balas dengan 5-alpha reductase dan menukarnya kepada DHT.Ia juga membantu dalam mencegah dan mengubati masalah rambut biasa seperti kelemumur.Teh hijau juga dikenali untuk merangsang pertumbuhan rambut dan melembutkan juga rambut. Ia mengandungi polyphenols, Vitamin E dan Vitamin C,untuk meningkatkan kilauan rambut.

Menyembuhkan diabetes: Teh hijau membantu dalam menyembuhkan penyakit diabetes Jenis II,dimana anti oksidan yang berada di dalamnya menghalang rembesan enzim yang dikenali sebagai alpha-glucosidase, yang seterusnya melambatkan penyerapan glukosa dalam aliran darah.

Merendahkan tekanan darah: Teh hijau mengandungi kafein yang tidak baik untuk orang yang mengalami masalah tekanan darah tinggi. Tetapi kerana peratusan kafein adalah sangat rendah didalam teh hijau juga kesan positifnya ke atas kesihatan didalam hati,ia membantu merawat diabetes dan mengurangkan kolesterol didalam badan.

Melindungi kesihatan jantung anda dengan teh hijau. 


Pengambilan teh hijau boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular mungkin semudah meminum secawan teh hijau.Hasil dai kajian menunjukkan aroma teh hijau boleh menurunkan LDL kolesterol dan triglycerides,dimana khasiat yang berkaitan didalam teh hijau boleh mengurangkan risiko kematian akibat penyakit jantung dan strok.


Hasil Kajian


Satu kajian daripada 40.530 orang dewasa di negara jepun mendapati bahawa peserta yang meminum lebih daripada lima cawan teh hijau sehari mempunyai risiko 26% lebih rendah daripada kematian akibat serangan jantung atau strok dan risiko 16% lebih rendah daripada kematian akibat semua sebab daripada orang yang minum kurang daripada satu cawan teh hijau sehari.

Dan pada tahun lepas,satu pra analisis daripada pemerhatian dari 13 kajian yang dijalankan kepada peminum teh hijau dan juga lima orang peminum teh hitam memberikan keputusan dimana mereka mendapati bahawa orang yang selalu meminum teh hijau adalah yang paling rendah mempunyai risiko iaitu 28% lebih rendah dari mendapat penyakit arteri koronari berbanding mereka yang kurang meminum teh hijau.Teh hitam pula tidak mempunyai kesan ke atas risiko penyakit jantung.


Video tentang khasiat teh hijau





Rujukan:


  1. http://www.stylecraze.com/articles/20-benefits-of-green-tea-that-you-should-definitely-know/
  2. http://succesasadgirl.blogspot.com/2014/11/jaga-kesihatan-jantung-anda-coqhealth.html
  3. http://www.theteatalk.com/health-benefits-of-green-tea.html


Anda suka tak dengan pos ini?
4 komen untuk "Kuruskan badan dengan khasiat teh hijau"

terima kasih..sangat berguna artikel ni..

info yang sangat menarik! Thumbs up!

Sy ada buat promosi untuk green tea.sesiapa yang berminat beli boleh contact sy aishah 0133904320.terima kasih

Mengamalkan mengambil teh hijau secara teratur bermula Tahun1988 hinggalah sekarang resiko kencing manis,darah tinggi dan jantung memang seperti dinyatakan

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.