4 khasiat teh hitam untuk kesihatan dan kecantikan

Khasiat teh hitam bagi kesihatan dan kecantikan anda


khasiat teh hitam

Teh sebenarnya mempunyai banyak jenis,dari teh hijau biasa hinggalah kepada jenis teh hitam.Perbezaan antara teh hitam dengan teh yang lain ialah dari segi pemprosesan penjemurannya yang mengambil masa lebih lama jika hendak dibandingkan dengan proses penjemuran jenis teh hijau yang biasa.Teh hitam sebenarnya agak kurang popular jika hendak dibandingkan dengan teh hijau(teh yang biasa).Teh hitam sebenarnya diperbuat dari tanaman pokok teh yang bernama camellia dan pokok teh ini sangat bernilai tinggi dipasaran dan juga mengandungi kandungan polifenol yang tinggi.

Teh Hitam kebanyakannya ditanam di dataran tanah tinggi yang berketinggian 1200 kaki dari paras pemukaan laut di negara Indonesia.Disana daun teh hitam akan dipetik pada waktu subuh dimana pucuk-pucuk daunnya mulai mekar dan diproses secara oksidasi enzimatik penuh dan higienis melalui pengawasan yang ketat dan disimpan kemas dalam botol yang kedap udara,jadi jika dilahat cara pemprosesannya sudah tentu teh hitam mempunyai gred tinggi yang tersendiri.

Pandangan pakar tentang khasiat teh hitam ini


Khasiat teh hitam telah dinyatakan oleh pakar dari Institut pertanian Bogor (IPB) Indonesia Prof Dr. Ali Khomsan MS dan Ahli Specialis jantung dr. Mohammad Taufik Spj.Teh hitam juga direkomenkan oleh "The Netherland National Institute of Public Health"

”Sememangnya benar bahawa teh hitam atau pun black tea ini mempunyai manfaat dan khasiat seperti menurunkan risiko penyakit kanser,mencegah berlakunya masalah jantung,mencegah dari penuaan dan juga boleh menurunkan kadar kolesterol dalam darah kita"

Kajian Dari The Netherland National Institute of Public Health

  • Meminum 1-2 cawan teh hitam sehari dapat mengenkang penambahan kolesterol 46 %
  • Meminum 4 cawan teh hitam sehari dapat menekan kolesterol 68 %
  • 552 orang yang telah meminum 4 -7 cawan sehari secara teratur mampu menurunkan risiko dari serangan penyakit stroke.

Berikut adalah 4 manfaat teh hitam yang selama ini jarang anda ketahui

Teh hitam mengurangi risiko serangan strokeSatu kajian menyatakan bahawa teh hitam dapat membantu mencegah dari serangan stroke.Kajian ini juga menyatakan bahawa teh hitam boleh membantu mengurangi risiko penyakit jantung sebanyak 50%.

Melindungi sistem kekebalan tubuhTeh hitam mengandung zat antioksidan yang tinggi oleh kerana itu teh hitam dapat menghilangkan pelbagai unsur tidak baik di dalam tubuh seperti virus dan bakteria tidak baik. Teh hitam juga dapat menghindari anda dari penyakit seperti pneumonia, dan jangkitan kulit.

Melawan kanser - 1 enzim penting di dalam teh hitam iaitu yang TF-2 mampu menghalang perkembangan sel-sel kanser didalam tubuh manusia.

Membantu menurunkan berat badan1 kajia yang dilakukan di negara jepun menyatakan bahawa meminum teh hitam secara teratur dapat membantu anda untuk mengurangi berat badan.

Manfaat Kesehatan Dari Teh Hitam

Sama seperti jenis teh yang lain, teh hitam juga memberikan manfaat kesihatan yang tinggi bagi tubuh antaranya adalah :

Meningkatkan kesehatan mulut - Teh hitam memiliki kandungan polifenol yang dapat menghancurkan bakteri jahat di dalam mulut.Bakteri tersebut boleh membuat gigi kita menjadi berlubang, plak, dan juga jangkitan mulut yang lain.

Melindungi tubuh dari radikal bebas - Polifenol yang terkandung dalam teh hitam termasuk jenis zat antioksidan memiliki peran positif dalam melindungi tubuh dari ancaman radikal bebas. Polifenol juga dapat mencegah kerusakan DNA.

Meningkatkan sistem kekebalan tubuh - Teh hitam diketahui juga mengandung alkylamines, yakni antigen yang bermanfaat dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh. 

Manfaat Teh Untuk Kecantikan Wanita

khasiat teh hitam untuk kesihatan dan kecantikan

Teh amat dikenali sebagai minuman yang biasa disajikan hangat mahupun dingin.Merupakan hasil dari dedaunan yang dipetik pucuknya yang kemudian diproses dengan dikeringkannya, kemudian dari boleh menghasilkan serbuk yang umumnya berwarna merah serta wangi.

Kaya akan antioksidan, teh tidak hanya baik untuk kesihatan, tetapi juga baik untuk kecantikan kulit.Anda boleh melihat beberapa manfaat teh yang biasa anda dapat dari minuman ini.

Pelembab semula jadi

Teh merupakan minuman yang dapat melembabkan kulit secara semula jadi,baik melalui dalam mahupun dari luaran.Membuatkan kulit anda menjadi lebih segar dan tidak kusam, teh dapat merawat kulit bermasalah sehingga menjadi lembut dan bersinar.

Menghilangkan lingkaran hitam dibawah mata

Anda mempunyai lingkaran hitam di mata yang mengganggu akibat keletihan atau kurang tidur?ketikan hendak tidur,letakan uncang teh pada mata.Pastikan uncang tersebut dingin atau pun sejuk dan lembap sedikit.Cara ini akan membantu melancarkan peredaran darah pada mata serta menghilangkan lingkaran hitamnya.

Rambut lebat dan lembut

Letakan air bekasan teh pada kulit kepala serta seluruh helai rambut anda,tidak kira sama ada teh itu jenis teh hitam, atau pun teh hijau, keduanya sama-sama boleh memberikan manfaat yang sama. Biarkan selama 10-15 minit, kemudian bilas seperti biasa.

Produk rekomen

Teh Tarik Moganna yang diilhamkan daripada teh tarik yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia menggabungkan kebaikan susu kambing bersama teh hitam, Ginseng, Ganoderma, mengkudu dan durian belanda bagi menghasilkan aroma dan rasa yang mempesona di samping membekalkan nutrisi untuk kesihatan tubuh.

Teh Tarik Moganna

Kandungan: 20 Sachets

Khasiat Teh Tarik Moganna

  • Tinggi kandungan antioksidan bagi mencegah kerosakan sel tubuh
  • Menyingkirkan toksin dari tubuh badan
  • Meningkatkan tahap tenaga dan kesegaran tubuh badan
  • Menguatkan sistem imunisasi bagi membantu menentang serangan penyakit
  • Menstabilkan tahap kolestrol dan gula dalam darah
  • Memnbantu mencegah penyakit kencing manis
  • Melancarkan sistem penghadaman dan pencernaan
  • Menstabilkan tekanan dan peredaran darah
  • Mencegah radang
  • Mempercepatkan pemulihan luka
  • Mengukuhkan tulang dan otot


Kandungan Teh Tarik Moganna


Susu Kambing:Susu kambing kaya dengan khasiat dari sumber protein, vitamin A, vitamin B1, vitamin D, riboflavin, choline dan inositol yang membantu menyembuhkan luka, mengukuhkan tulang dan otot,  dan menggalakkan pertumbuhan semula sel dalam tubuh serta memelihara sistem imunisasi bagi mencegah jangkitan penyakit. Selain menyingkirkan toksin dalam tubuh serta melancarkan sistem penghadaman dan pencernaan, susu kambing juga berupaya membantu proses tumbesaran dan perkembangan mental di samping mengukuhkan tulang dan otot, menstabilkan tahap kolestrol, serta memelihara sistem saraf.

Gula Halus:Selain menambah rasa manis ke dalam minuman, gula mempunyai kandungan kalori yang tinggi yang berperanan untuk meningkatkan tahap tenaga dan kecergasan.Krimer Bukan Tenusu: Pengganti susu atau krimer ini terhasil daripada lemak sayuran dan mengandungi sirap glukos yang memberikan sedikit rasa manis kepada minuman anda. Ia bebas laktosa dan sesuai untuk mereka yang alah terhadap bahan tenusu. Krimer bukan tenusu mempunyai jangka hayat yang lebih lama di samping mampu menstabilkan rasa dan haba minuman.

Teh Hitam (Camellia Sinensis): Teh hitam merupakan daun teh yang telah diproses dan dikeringkan serta mempunyai rasa yang lebih kuat daripada teh hijau. Ia mampu meningkatkan tahap tenaga, menggalakkan pembakaran lemak di samping menstabilkan kadar gula dalam darah. Selain itu, daun teh yang bersifat antioksidan ini berupaya menghalang sel-sel lemak daripada menyerap glukosa serta dapat membantu dalam pembakaran kalori dan meningkatkan tahap metabolisme sekaligus membantu mengurangkan berat badan yang berlebihan.

Mengkudu (Morinda Citrifolia): Buah mengkudu mengandungi makronutrien seperti vitamin C, niacin (vitamin B3), zat besi dan potassium di samping phytochemical seperti flavonoid, polysaccharide, asid lemak, alkaloid dan iridoid yang kaya dengan khasiat untuk kesihatan. Selain membantu menyingkirkan toksin, memelihara sistem saraf dan meredakan tekanan, ia juga berupaya mengatasi senggugut, kencing manis, penyakit hati serta masalah pada bahagian usus dan saluran pencernaan. Di samping itu, buah mengkudu yang tinggi kandungan antioksidan dan antiradang ini juga mampu mengurangkan tekanan darah tinggi, menguatkan sistem imunisasi bagi membantu mencegah penyakit seperti serangan jantung, strok dan kanser. Biji buah mengkudu juga mengandungi asid linoleic yang berupaya mengekalkan kelembapan kulit serta mengatasi masalah jerawat dan radang.

Panax Ginseng:Herba yang mengandungi phytonutrien ini bersifat antioksidan yang berupaya menyingkirkan toksin dari tubuh badan, mencegah kerosakan sel di samping membantu melancarkan sistem pencernaan, merawat gangguan pernafasan, mencegah serangan kanser, meningkatkan tahap tenaga fizikal dan seksual di samping mengurangkan kadar kolestrol dan melancarkan peredaran darah.

Garam Bukit: Garam bukit yang terdapat di gunung-ganang seperti Gunung Himalaya sememangnya kaya dengan khasiat bagi kesihatan tubuh badan dan berupaya melancarkan perjalanan darah untuk menggalakkan fungsi organ dalaman, serta membantu mengatasi masalah jerawat, parut dan kegatalan. Selain itu, garam bukit turut membantu membuang sel kulit mati dan menyingkirkan toksin dari tubuh badan seterusnya meningkatkan kecantikan dan kecerahan kulit serta memelihara kesihatan tubuh badan.

Cendawan Lingzhi (Ganoderma):Herba ini amat terkenal dalam perubatan tradisional Cina kerana khasiatnya yang tinggi. Ganoderma mengandungi 16 jenis asid amino yang bersifat antioksidan dan berperanan membina dan mengekalkan tisu yang sihat, menyeimbangkan kandungan protein di dalam badan serta melembap dan menghaluskan kulit. Herba ini juga kaya dengan protein, polysaccharide dan triterpene yang membantu menggalakkan pertumbuhan semula sel, melambatkan penuaan, meningkatkan sistem imunisasi bagi mencegah serangan penyakit.Di samping memelihara organ hati daripada kerosakan, Ganoderma juga berupaya menyingkirkan toksin dari tubuh, melegakan alahan, meningkatkan tahap tenaga dan metabolisme, menggalakkan keupayaan mental serta menstabilkan tahap tekanan darah dan kadar gula dalam darah.

Durian Belanda: Buah durian belanda Mengandungi vitamin B1, 2 dan C yang bersifat antioksidan serta berperanan meneutralkan radikal bebas mencegah kerosakan sel serta melambatkan proses penuaan. Di samping itu, ia turut berupaya menyingkirkan toksin, membekalkan tenaga tambahan untuk tubuh badan di samping membantu merawat serta menentang radang, penyakit jantung dan serangan kanser. Durian belanda turut mampu membantu anda meredakan tekanan, batuk, ketegangan otot dan penyakit sendi.

Cara Penggunaan Teh Tarik Moganna

  1.      Bancuh 1 sachet Teh Tarik Moganna bersama secawan air panas.
  2.      Kacau hingga larut dan ia sedia untuk diminum.
  3.      Boleh diambil 1 hingga 2 sachet sehari.
  4.      Simpan produk ini di tempat yang kering pada suhu bilik.
HARGA : RM 25.90 (SM) RM 28.90 (S/S)

Berminat untuk membeli anda boleh rujuk dilaman dibawah
http://kedaibermacamherba.blogspot.com/2014/06/teh-tarik-moganna.html


Video Teh Hitam Cameron Highlands




Anda suka tak dengan pos ini?
0 komen untuk "4 khasiat teh hitam untuk kesihatan dan kecantikan"

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.