Petua dan cara hilangkan kabus cermin kereta yang tiada air cond

 Cara hilangkan kabus cermin kereta


Ok..saya nak tanya pada anda semua,pernahkah anda mengalami situasi dimana kereta anda tiada air cond,ataupun air cond anda baru je rosak tapi masa tu hujan turun.So anda kena drive jugak untuk pergi ke tempat yang anda tuju walaupun ketika itu tengah hujan?  

Kalau ada kite geng,sebenarnya saya ada sebuah kereta dan motor aircond nya sudah tidak berfungsi dan gas aircond pun dah lama takde,maklum la kereta dah banyak uzur,jadi memang selalu lah jugak bawak kereta time tengah hujan dan biasanya wife kat sebelah jadi wiper dalam kereta,mana taknya cermin bersawan lagi berkabus sampai saya sendiri tak nampak apa-apa ketika memandu.
Bahaya?of course la bahaya,saya ni bukan jenis bawak kereta laju-laju,dan kalau hujan terlampau lebat saya akan behenti dekat tepi jalan jugak,sayang nyawa bini derrr..jadi nak dipendekkan cerita,semalam saya terpaksa pergi ke rumah mentua saya atas sebab urusan penting,dan time tu memang tengah hujan(tapi tak la lebat sangat),so saya duduk pikir macam mana nak pergi sana dengan bawak kereta yang tak der air cond dengan keadaan hujan.

(biasa la kan,time hujan atau lepas hujan cuaca akan jadi agak sejuk,jadi cermin kereta akan mudah berkabus)

So saya google la macam mana nak hilangkan kabus cermin kereta ni,jumpa la satu petua tu,so try la,jadi sekarang ini saya nak share saya punye pengalaman guna cara yang saya ambil dekat google ni.


  1. Mula-mula cari shampoo tak kira jenama apa pun,mungkin rejoice ke,head and shoulder ke,janji shampoo rambut.So saya punye tak der jenama ni,tengok-tengok dalam bilik air ade 1 shampoo wife saya punye,shampoo tu nama dia marine essence nourishing.Saya rembat shampoo tu kakaka.. 
  2.  Lepas tu ambil tisu dan letak sedikit shampoo diatasnya,kemudian lapkan bahagian dalam cermin depan kereta secara rata,kalau ada macam comok lap kan lagi tapi pastikan lapisan shampoo tu jangan hilang terus di cermin.Kemudian drive jela ke destinasi yang ingin dituju.

Gambar kat bawah tu saya ambil dengan phone (suruh wife ambik),jadi kiranya petua ni memang menjadi.Kalau tengok gambar bawahmitu adalah bahagian cermin depan kereta saya,tak berkabus,kalau sebelum ni memang dah memutih dah cermin ni time-time hujan.Satu lagi selain cermin depan,cermin sisi dan belakang semua berkabus sebab saya tak lapkan nya dengan shampoo(lupa nak ambil gambar cermin belakan dan sisi),tapi saya boleh cakap memang berkabus la kikiki...Jadi kalau sesiapa yang mengalami situasi macam saya mi boleh try teknik ni ye :-D


cermin kereta tidak lagi berkabus
Cermin hadapan kereta 1

Petua kereta tiada air cond

Cermin hadapan 2

Tips memandu ketika hujan


So sekarang ni dah musim hujan,kalau kat negeri saya iaitu terengganu memang dah start hujan tanpa henti.Jadi alang-alang duk cerita pasal bawak kereta time hujan so saya kongsikan tips memandu ketika hujan.

  1. Jangan sesekali memandu kereta anda dengan terlalu laju kerana ianya membahayakan nyawa anda dan juga pemandu lain.
     
  2. Elakkan menekan brek apabila kereta tergelincir kerana ini boleh menyebabkan kereta akan terbabas,cara yang terbaik ialah kawal pemanduan anda menggunakan kemudi (steering),tapi cara ini hanya berkesan jika kereta yang anda pandu adalah perlahan.
     
  3. Cuba kurangkan memandu disebelah kanan jika jalan yang anda lalu mempunyai dua lorong.Kerana apabila ada kenderaan dari arah berlawanan melalui lopak air ianya menyebabkan percikan ke cermin hadapan kereta anda dan mungkin akan menghalang pandangan anda ke depan,walaupun sekejap tapi ianya boleh membahayakan.
     
  4. Jika keadaan hujan semakin lebat dan keadaan gelap dan kabus mengganggu penglihatan,berhenti seketika di kawasan rehat bagi mengelakkan kecelakaan atau kemalangan.(hahaha,jangan tiru saya yer kalau rasa anda jenis yang bawak kereta macam pelesit,saya drive macam warga emas je)
     
  5. Jangan memandu mengekori terlalu rapat dengan kereta hadapan.Ini kerana jalan ketika itu tengah basah dan licin,jika ada kenderaan dihadapan anda melakukan brek kecemasan anda mungkin akan melanggar kenderaan dihadapan anda itu kerana ketika itu kereta anda tetap akan bergerak laju walaupun anda telah menekan brek.


Anda suka tak dengan pos ini?
2 komen untuk "Petua dan cara hilangkan kabus cermin kereta yang tiada air cond"

thanks admin..boleh try nanti ni

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.