Populariti FB menurun?11 juta pengguna kini beralih ke Laman lain.


facebook
Laman sesawang Facebook mula mendapat sambutan luar biasa sekitar tahun 2009.Kini popularitinya kian menurun dengan agresif sejak akhir-akhir ini.Sekitar tahun 2011 - 2013 lalu ,kira kira 11 juta pengguna terutama remaja telah meninggalkan akaun FB.Kenapa ianya terjadi?

Menurut kajian,hal ini berlaku disebabkan muncul / timbulnya aplikasi baru atau laman sosial yang lebih mudah,ringkas contohnya whatapps,instagram,twitter dan seumpamanya.

Penurunan pengguna dikalangan remaja dikatakan menurun setiap hari.Tambahnya lagi, golongan berumur juga turut memiliki aplikasi2 baharu menyebabkan lagi penurunan pengguna FB .

Remaja kini tidak mengemaskini akaun FB dan lebih aktif melepak di laman sosial lain.Contohnya seperti yang saya sebutkan diatas .Selain itu,banyak aplikasi baharu,lebih mudah berinteraksi sesama mereka menyebabkan FB kian dipinggirkan.

Satu kumpulan dari princeton melakukan kajian dan merumuskan bahawa populariti facebook sentiasa menurun dan dijangka akan kehilangan 80% pengguna dalam masa 3 tahun lagi.

Faktor ini dikaitkan lagi dengan kekerapan perubahan tema dan algorithm dari facebook dimana iklan menjadi lebih besar,feeds yang tidak menentu keluar selepas berlakunya sesuatu update di facebook.Ini membuatkan pengguna mula menjadi bosan dan beralih ke laman sosial lain atau aplikasi lain seperti wechat,whatapps dan instagram.


Itu jela untuk kali ini.Saya sendiri pun lebih suka berhubung dengan rakan2 dengan  aplikasi baharu kerana lebih mudah dan cepat. Klik je buttan share kat bawah tu jika korang rasa post ini menarik.


Anda suka tak dengan pos ini?
0 komen untuk "Populariti FB menurun?11 juta pengguna kini beralih ke Laman lain. "

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.