Rawatan dan cara hilangkan jerawat belakang badan anda

Rawatan hilangkan jerawat badan


Jerawat bukan hanya menyerang wajah, tetapi bagi sesetengah wanita jerawat tumbuh pada kulit kepala, dada, kemaluan dan belakang badan.Namun, kebanyakan wanita sering mengabaikan rawatan pada bahagian belakang kerana dianggap tidak penting dan tidak dilihat orang. Ada juga bakal pengantin mengalami jerawat pada belakang badan dan ingin menghilangkannya, namun perlu mengambil masa terutama bagi jerawat bernanah yang boleh meninggalkan parut.

perihal  masalah jerawat lelaki dan masalah jerawat dikalangan remaja

Jangannlah anda memanndang remeh dengan masalah jerawat badan ni kerana ianya bakal ‘mematikan’ selera si suami anda.Jerawat badan lebih cenderung terjadi kepada perempuan.Tetapi kaum lelaki tidak terkecuali dari masalah ini.

Apakah puncanya terjadi jerawat di badan ini?


Secara umumnya jerawat adalah keadaaan abnormal pada kulit disebabkan gangguan rembesan berlebihan kelenjar minyak (sebaceous gland) hingga menyebabkan liang roma tersumbat. Ini menyebabkan radang (bengkak) yang biasanya terjadi pada dada, belakang badan dan muka (bahagian paling kerap dijangkiti).

Punca sebenar jerawat badan ini tidaklah diketahui tetapi para doktor-doktor telah merumus dan memberikan teori yang dikatakan penyebabnya masalah kulit ini.Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat ini. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 'an.Faktor keturunan juga seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan.Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit.


Masalah jerawat resdung? klik sini

Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi oleh anda setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.Masalah jerawat di badan seringkali dikaitkan dengan faktor peluh (tidur ketika badan berpeluh).Walau apapun punca yang menyebabkan jerawat tersebut, apa yang perlu dilakukan adalah mengatasinya daripada terus mengganggu dan membelenggu diri anda.

Cara untuk mengatasi masalah Jerawat Badan?


Selain menggunakan ubat-ubat yang disyorkan oleh doktor pakar, kita juga boleh mengatasi atau mengelak dari masalah jerawat di badan ini berterusan. Jangan ingat masalah ini akan selesai dengan sendirinya tanpa tindakan bijak oleh kita sendiri. 

Atasi masalah jerawat badan

  • Mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari dengan sabun yang lembut dan air suam dan menggunakan sabun anti bakteria yang dirumus khas untuk merawat masalah jerawat.
  • Mandi secepat mungkin atau tukar baju selepas aktiviti-aktiviti fizikal yang mengeluarkan peluh. Jangan biarkan peluh anda melekat di kulit terlalu lama kerana ia boleh menyebabkan liang-liang tersumbat dan jerawat akan tumbuh kembali.
  • Pakai pakaian jenis kain kapas untuk memudahkan kulit kita bernafas. Dan elakkan memakai pakaian yang ketat dan pakai baju yang sama berulang kali.
  • Amalkan menukar tuala dan cadar sekerap yang boleh.
  • Amalkan pemakanan yang sihat.
  • Pilih vitamin dari produk Shaklee untuk penjagaan dalaman dan luaran kulit.
Ketahui cara-cara hilangkan parut hitam jerawat dan hilangkan jerawat batu disini
✔  Vitamin E berkesan untuk mengurangkan dan mengecutkan jerawat dan parut. ✔  Alfalfa untuk membuang toksin berlebihan dalam badan anda.✔  GLA Complex membantu masalah hormon dan juga melembapkan kulit kita.✔  B Complex pula untuk mengawal stress yang dialami kita✔ ESP memang banyak khasiat untuk kulit seperti menganjalkan kulit, menghilangkan parut, menaikkan seri muka dan ianya juga anti penuaan.

Perkara yang anda perlu lakukan bagi mengelak jerawat badan:

  • Setelah melakukan aktiviti luar rumah sepanjang hari, gantikan pakaian anda.
  • Elakkan menggunakan pakaian yang berlapis-lapis agar bahagian dada dan badan tidak tertutup rapat.
  • Elakkan dari pakaian yang tidak menyerap peluh.
  • Rajin bersihkan diri. Mandi dengan menggunakan Sabun bagi menghapuskan bakteria dan membuang sel-sel mati
  • Amalkan gaya pemakanan yang sihat.
  • Sentiasa tukar tuala dan cadar tempat tidur.
  • Amalkan Sari Asas bagi membuang toksid berlebihan di dalam badan.
Semoga anda mendapat manfaat dari kali ini,jika anda rasa pos ini bermanfaat sila klik butang share dibawah ini ye..okies.

p/s: Jangan lupa untuk mengetahui cara hilangkan jerawat disini.


Anda suka tak dengan pos ini?
0 komen untuk "Rawatan dan cara hilangkan jerawat belakang badan anda"

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.