Bapa Khairul Idham Kecewa Terpaksa Bayar Sendiri Pegawai Pengiring




WALAUPUN gembira meraikan kejayaan anaknya di perlumbaan M0t03 Grand Prix Jerman semalam, Pawi 0mar tetap terkilan tiada pihak membantu membiayai k0s pegawai pengiring untuk Khairul Idham.

Menurut Pawi sehingga kini, mereka terpaksa mengeluarkan wang sendiri bagi melancarkan karier anaknya termasuk membiayai pegawai pengiring yang menjaga pelumba negara berusia 17 tahun itu yang lebih dikenali dengan Kip dan Ke0n.

Pawi berkata pihaknya memerlukan dana sebanyak RM200,000 untuk urusan itu dan amat berharap kemenangan kali ini dapat membuka mata lebih banyak pihak.

“Saya memang gembira bila sekali lagi Ke0n din0batkan sebagai juara dan masih berharap ada pihak yang memberi perhatian selepas dia membuktikan kemampuannya, kerana sehingga kini k0s pegawai pengiring masih lagi ditanggung kami sendiri.

“Apapun saya berterima kasih kepada kerajaan Perak atas bantuan mereka baru-baru ini dan berharap ada lagi pihak lain yang b0leh membantu,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini hari ini.

Dalam perlumbaan M0t03 di Sachsenring semalam, Khairul Idham membuktikan kemampuan berlumba di atas litar basah apabila memintas satu demi satu pesaingnya selepas memulakan saingan dari petak ke-20.

Kemenangan di Jerman itu adalah yang kedua buat Khairul Idham selepas menawan GP Argentina pada April lalu. Ini adalah musim sulung pelumba itu dalam M0t03.

Pawi berkata beliau tidak pernah melepaskan peluang men0nt0n siaran perlumbaan melibatkan anaknya sejak dari awal Khairul Idham menceburi sukan perm0t0ran.

“Hati ayah mana yang tidak gementar bila melihat perlumbaan tersebut kerana ketika itu hujan dan litar basah.

“Saya risau dia jatuh kerana ada satu ketika dia hampir terjatuh tapi dapat mengawal m0t0sikalnya dan meneruskan perlumbaan seperti biasa,” katanya.






Mengulas lanjut katanya pada babak akhir perlumbaan walaupun Khairul Idham dilihat dalam keadaan selesa untuk menang, debarannya tetap tidak hilang sehinggalah anaknya itu melintasi garis penamat dan menjadi juara.

Ditanya gelaran pakar perlumbaan di litar basah yang diberikan sesetengah pihak kepada anaknya, Pawi berkata anak ketiga daripada empat beradik itu sememangnya menggemari dan berkeb0lehan beraksi di litar basah.

“Dia ini memang suka berlatih terutama ketika hari hujan. Kalau hujan, dia akan capai jaket lumba dan berlatih di Litar Datuk Sag0r, Kampung Gajah.

“Mungkin disebabkan dia sudah biasa menunggang di trek basah, jadi tiada masalah buat dia untuk berlumba dengan baik dalam kea­daan seperti itu,” katanya.

Khairul Idham yang kini bersama pasukan H0nda Team Asia yang berpangkalan di Sepany0l memulakan kerjaya sebagai pelumba pada 2012 dengan menyertai perlumbaan ‘H0nda 0ne Make Series’ sebelum memenangi juara kateg0ri Wira Cub Prix pada 2013, diikuti kejuaraan pada Asia Dream Cup setahun kemudian. – Bernama



Sumber: Sinar Harian


Anda suka tak dengan pos ini?
0 komen untuk "Bapa Khairul Idham Kecewa Terpaksa Bayar Sendiri Pegawai Pengiring"

Sila komen dengan berhemah dan jangan lupa untuk berkongsi pendapat anda di ruang komen.